Oh say, can you see it's really such a mess Ev'ry inch of earth is a fighting nest, Giant pencil and lipstick tube shaped things Continue to rain and cause screaming pain And the arctic stains from silver blue to bloody red As our feet find the sands and the sea Is straight ahead (straight up ahead).
Well, it's too bad that our friends can't be with us today (Well, it's too bad) "The machine that we built, would never save us" that's what they say (That s why they ve not come up with us iodny) They also said "It's impossible For a man to live and breathe under water forever", That was their main complaint (And they also threw this in my fac:e, they said:) "Anyway, you know good and well it would be beyond the will of God and the grace of the King." (Grace of the King)
So my darling and I make love in the sand To salute the last moment ever on dry land Our machine, it has done its work, played its part well Without a scratch on our bodies and we bid it farewell. Starfish and giant forms greet us with a smile Before our heads go under we take a last look at the killing noise Of the out of style, the out of style... out of style.
Il compose cette chanson comme une symphonie classique (dans l'esprit seulement), une "sonato-rondo": A B A C A B/A. C'est Jimi qui joue de la basse. Tout est mixé avec Eddie en une seule fois, et en 14 heures tout de même ! Même après la chanson bouclée, Eddie Kramer demande à Jimi si on ne pourrait pas ajouter à l'intro une nouvel effet que vient de découvrir Jimi : en mettant un casque d'écoute sur un micro, on obtient un feedback très spécial. Quelques minutes plus tard, un peu de delay et le tour est joué... le résultat fait penser aux cris des mouettes :o)
Jimi utilise ce que Paul Caruso appelle la "cloche de souper des martiens", un flexotone africain. Chris Wood joue de la flute.
"Certaines chansons sont un peu 'fantaisistes', donc, les gens croient quevous ne savaient pas de quoi vous parlez, mais tout dépend de la chanson qui la précède et de celle qui la suit. Vous pouvez leur dire des trucs dur, mais vous ne voulez pas leur donné l'idée d'un mauvais caractère, car il y'a d'autres facettes de vous sur les albums, c'est la que les 'titres fantaisistes' arrivent. Comme 1983... elle n'est pas si éloignée de nous comme on le dit... pas forcément besoin d'être drogué..."